Please note this article is specifically addressing Fr Ambrose M, an online hieromonk for the ROC who claimed St Thomas Aquinas was in Hell for advocating the secular authorities have the right to execute heretics. Below will show a Russian Orthodox saint arguing the same. This is still a draft with a lot of clean up and editing required, hopefully SOME day I will get to it.
Below, I will show a Russian Orthodox saint advocating and praising rulers who use capital punishment against heretics.
Да лучило ми ся, господине, у великого князя хлеба ести, и он мя призвал, да почал спрашивати: «Како писано, нет ли греха еретиков казнити?». И яз почял говорити, что апостол Павел к евреем писал: «Аще кто отвержется закона Моисеева при двою или при трех свидетелех, умирает; колми паче, иже Сына Божиа поправ... и Дух благодати укорив» (Евр.10:28). Да по та места, господине, мне князь велики велел престати говорити.
"It happened to me, lord, that I was eating bread with the Grand Prince, and he summoned me and began to ask: ‘Is it written anywhere that there is no sin in executing heretics?’ And I began to say that the Apostle Paul wrote to the Hebrews: ‘Anyone who has rejected Moses’ law dies without mercy on the testimony of two or three witnesses; how much worse punishment, do you suppose, will he deserve who has trampled the Son of God underfoot… and insulted the Spirit of grace’ (Hebrews 10:28-29). But at that point, lord, the Grand Prince ordered me to stop speaking.
И мне, господине, мнится, кое государь наш князь великий блюдется греха казнити еретиков. Ино, господине, тобе пригоже государю поминати, каково имели подщание и ревность первии благочестивии царие о непорочней христианстей вере и како еретиков по проклятии в заточение посылали, а иных казньми казнили. Вси благочестивии царие, кои были на седмих соборех, еретиков по проклятии в заточение посылали и казньми казнили, а иные цари и на соборех не были, а еретиков казнили. Православный царь Ираклие повеление изложи по всему своему царству: аще жидовин не крестится, да убиен будет. Тако же и Омиритский царь Аврамие повеле убивати не хотевших креститися жидов. По тех же Устин и Тивирие благочестивии царие повелеша главу отсещи епарху Аддусу и Елеферию Самчию, поборником ереси. Феодора же царица и сын ея Михаил благочестивый, Анния еретика, патриарха Константина града, в заточение повеле послати и дати ему двесте ран ремением. Потом же вавилонскый царь Моавия, в светем крещении нареченый Иоан, его же крести святый Феодор, епископ Едесский, посла в Едес повелением святаго Феодора и повеле несториан и иных еретиков из града изгнати, а манихеяном повеле языки из резывати; и много такова обрящеши в божественом писании. Божественая же правила повелевают, в еже о градских законех, сице: иже сподобившеися святаго крещениа, и отступлеше православныя веры, и еретици бывше, или творящеи еллиньскиа жертвы, конечней повинни суть муце; аще жидовин дерзнет развратити христианскую веру, главней повинен есть казни; манихеи же или инии еретици христиане бывше и потом начнут еретическая творити или мудрствовати, иже таковыя сведающе, не предающе их князем, конечней муце повинни суть; аще ли же кто, воевода или воин, или сонмища началник, должни суть о сем пещися, егда хто будет еретическая мудрствуя или творя, и аще увидевше не предадять его, аще и правоверии сами суть, конечную муку подоимут. И святый Иоан Златауст глаголет: «Иже еретиком приобщаяся в совете или в дружбе и в ядении и в питии, и с ними осужение да приимет». Сице убо творяху благочестивии царие и святии отцы не от себе умысливше, но от апостольских писаний сие приимше. Глаголет бо великий апостол Иоан богослов: «Аще кто не исповедует Иисуса Христа бога, сей есть лестец и антихрист – таковаго в дом не приемлете. Приемля же таковаго в дом причящается делех его злых» (1Ин.4:3). И великий апостол Павел глаголеть: «Еретика человека... отовращайся – зело бо совратися таковый" (Тит.3:10–11).
And it seems to me, lord, that our sovereign, the Grand Prince, fears the sin of executing heretics. Therefore, lord, it is fitting for you to remind the sovereign of the care and zeal that the first pious emperors had for the unblemished Christian faith, and how they sent heretics into exile after cursing them, and executed others with punishments. All the pious emperors who were at the seven councils sent heretics into exile after cursing them and executed them with punishments, and other emperors, though not present at the councils, still executed (казнили) heretics. The orthodox Emperor Heraclius issued a decree throughout his empire: if a Jew does not accept baptism, let him be killed. Likewise, the Himyarite Emperor Abraham ordered the killing of Jews who refused to be baptized. After them, the pious emperors Justin and Tiberius ordered the beheading of the eparch Addus and Eleutherius Samcius, champions of heresy. Empress Theodora and her pious son Michael ordered the heretic Annius, Patriarch of Constantinople, to be sent into exile and given two hundred lashes with a strap. Later, the Babylonian emperor Moavia, who was named John in holy baptism and baptized by Saint Theodore, Bishop of Edessa, sent a decree to Edessa at the command of Saint Theodore and ordered the Nestorians and other heretics to be expelled from the city, and the tongues of Manichaeans to be cut out; and you will find many such things in divine scripture. The divine canons command, concerning civil laws, thus: those who, having received holy baptism, abandon the orthodox faith and become heretics, or perform pagan sacrifices, are subject to the ultimate punishment; if a Jew dares to corrupt the Christian faith, he is subject to capital punishment; Manichaeans or other heretics who were Christians and later begin to engage in heretical acts or teachings—those who know of such people and do not hand them over to the princes are subject to the ultimate punishment; and if anyone, whether a commander, soldier, or leader of an assembly, is obliged to take care of this matter when someone is found teaching or acting heretically, and seeing this does not hand him over—even if they themselves are orthodox—they will undergo the ultimate punishment. And Saint John Chrysostom says: ‘Whoever associates with heretics in counsel, friendship, eating, or drinking shall receive the same condemnation as they.’ Thus, the pious emperors and holy fathers did not devise this on their own but received it from the apostolic writings. For the great Apostle John the Theologian says: ‘If anyone does not confess Jesus Christ as God, he is a deceiver and an antichrist—do not receive such a one into your house. For whoever receives such a one into his house shares in his evil deeds’ (1 John 4:3; 2 John 1:10-11). And the great Apostle Paul says: ‘A heretic, after a first and second admonition, reject—knowing that such a person is perverted’ (Titus 3:10-11)."--Letter of Joseph Volotsky to Archimandrite Mitrofan of Andronnikovo
Послание Василию III о еретиках
The Epistle of Elder Joseph to Grand Prince Vasily Concerning Heretics
Послание старца Иосифа к великому князю Василью на еретики Господарю великому князю Василью Ивановичу всея Руси грешный чернец Иосиф, нищей твой, со священники и з братиею вси соборне со слезами челом бием.
To the Sovereign Grand Prince Vasily Ivanovich of All Russia, your sinful monk Joseph, your poor servant, together with the priests and all the brethren of the assembly, with tears we bow before you.
Бога ради, господарь, и Пречистыа Богородицы, пожалуй, и попецыся, и промысли о Божественых церквах и о православной вере хрестьянстей и о нас, нищих своих и убогих, занежа, государь, от вышнея Божия десница поставлен еси самодержец и государь всея Руси. Глаголет бо Господь Бог пророкам: аз воздвигох тя с правдою царя, и приях тя за руку и укрепих тя. Сего ради слышите, царие и князи, и разумейте, яко от Бога дана бысть держава вам. Вас бо Бог в себе место избра на земли и на свой престол вознес, посади, милость и живот положи у вас. Вам же подобает, приемши от вы повеления правленья человеческаго рода, православным государем, царем и князем, не токмо о своих пещися и своего точью жития правити, но и все обладаемое от треволнения спасти и соблюдати стадо его от волков невредимо, и боятися серпа небесного, и не давати воля злотворящим человеком, иже душу с телом погубляющим: скверныя, глаголю, и злочестивыя еретики. Нам же лепо по царскому твоему остроумию и богопреданней мудрости воспоминати ти яко государю и яко владыце. Ты же, о боговенчанный владыка, яко же преже поревновал еси благочестивому и равноапостольному великому царю Константину, яко же он христианский род в своем царствии из рова преисподнего возведе, темнаго оного и богопротивнаго и втораго Июду, Ария, глаголю, до конца низложи, подобно же тому и ты сотворил еси з боговенчанным самодержцем и государем всея Руси с своим отцем с великим князем Иваном Васильевичем всея Руси. Темных онех и скверных новогородцких еретиков и отступников и жидовская мудрствующих до конца низложил еси с богохульными их предании, православную же и истинную и непорочную христианскую веру поколебавшююся и изнемогшюю от еретических и жидовских учений паки утвердил еси и всех верующих в Святую и Животворящую Троицу сердца возвеселил еси. И якож исперва чистая и непорочная християнская вера по апостольских и Богоутверженых преданиих во всех наших церквах боголепно и благообразно цветет и проповедуетца.
For the sake of God, Sovereign, and the Most Pure Mother of God, have mercy, take heed, and consider the divine churches, the orthodox Christian faith, and us, your poor and wretched servants, for, Sovereign, by the supreme right hand of God you have been appointed autocrat and sovereign of all Russia. For the Lord God says through the prophets: 'I have raised you up as a king with righteousness, and I have taken you by the hand and strengthened you.' Therefore, hear, O kings and princes, and understand that power has been given to you by God. For God has chosen you in His stead upon the earth, raised you to His throne, and placed mercy and life in your hands. It is fitting for you, having received from Him the authority to govern the human race, as an orthodox sovereign, king, and prince, not only to care for your own and guide your own life alone, but also to save all those under your dominion from turmoil, to preserve His flock unharmed from wolves, to fear the heavenly sickle, and to restrain the evildoers who destroy both soul and body: I speak of the vile and impious heretics. And it is proper for us, according to your royal sharpness of mind and God-given wisdom, to remind you as our sovereign and lord. And you, O divinely crowned ruler, just as you previously emulated the pious and equal-to-the-apostles great Emperor Constantine—who raised the Christian people in his realm from the pit of the abyss and utterly cast down that dark, God-opposing second Judas, Arius—so too have you done, together with your divinely crowned autocrat and sovereign of all Russia, your father, Grand Prince Ivan Vasilyevich of All Russia. You utterly cast down those dark and vile Novgorodian heretics, apostates, and those adhering to Jewish teachings, along with their blasphemous traditions, and you reaffirmed the orthodox, true, and unblemished Christian faith, which had been shaken and weakened by heretical and Jewish doctrines, gladdening the hearts of all who believe in the Holy and Life-Giving Trinity. And thus, from the beginning, the pure and unblemished Christian faith, according to the apostolic and divinely established traditions, flourishes and is preached in all our churches with reverence and beauty.
Да ныне аще ты, государь, не подщишися и не подвигнешися о сих, не утолиши скверных еретик, темное их еретическое учение, ино, государь, погибнути всему православному християнству от еретических учений, яко ж и прежа много царства погибоша сим образом: Ефиопское великое царство, и Армейское, и Римское, иже много лета пребыша в православной вере християнстей, тако погибоша. Прихожаху бо преже немнози еретицы втай царствия и прелыцаху преже нищая человеки и убогия, потом же и благородныя, потом же прияша учение их и великия власти. Во многа жа лета вся царства отступиша от соборныя и апостольския церкви и от провославныя християнския веры.
But now, if you, Sovereign, do not take care and do not act concerning these matters, if you do not suppress the vile heretics and their dark heretical teachings, then, Sovereign, all orthodox Christianity will perish from these heretical doctrines, just as many kingdoms perished in this manner before: the great Ethiopian kingdom, the Armenian kingdom, and the Roman kingdom, which for many years remained in the orthodox Christian faith, yet perished. For at first, a few heretics secretly entered those kingdoms and deceived the poor and lowly, then the nobles, and later their teachings were accepted even by those in great authority. Over many years, entire kingdoms fell away from the catholic and apostolic church and from the orthodox Christian faith.
Тако же и Руская великая земля, иже пятьсот лет пребысть в православной вере християнстей, егда ж враг человеческаго спасения диявол приведе скверныа еврея в Великий Новгород отселе за четыредесят лет, преже убо малых в жидовство отведоша, потом жа множество несведомо по всей Рустей земли. И аще бы не ты, государь, показал ревность о православной вере християнстей и любовь Господу Богу и Пречистой Богородици и ненависть к еретиком и казнь на иже жидовская мудроствующих, было бы уже безчисленое множество православных християн в жидовской вере. Аще ли же и ныне, государь, не потщишись, Бога ради и Пречистыя Богородица, как, государь, в первом обыску все ты, государь, обыскал и управил, тако и ныне тебе, государю, подобает о сем попещись, глава бо еси всем. Покажи ревность благочестия твоего, да видят вси царие славу православного царствия твоего. Придет бо ти от сего свет вечный и невечерний в тебе восияет, аще подобно сотвориши первым православным и благочестивым царем. Оне убо на всех соборех не точию епископы и священики еретики бывшая, но и потриярси и митрополиты по проклятии в темницы метаху, и сии никого от православных не прельстиша. А их же вероваху покоянию и даяху им свобожение, сии многа зла сотвориша и многия в ереси отведоша. Занеже, государь, инем нечим тое беды утолити.
So too with the great Russian land, which for five hundred years remained in the orthodox Christian faith. But forty years ago, the enemy of human salvation, the devil, brought a vile Jew to Great Novgorod. At first, they led a few into Judaism, but then an untold number spread throughout all the Russian land. And if you, Sovereign, had not shown zeal for the orthodox Christian faith, love for the Lord God and the Most Pure Mother of God, hatred for heretics, and punishment for those adhering to Jewish teachings, an innumerable multitude of orthodox Christians would already have been lost to the Jewish faith. And if now, Sovereign, you do not take pains for the sake of God and the Most Pure Mother of God—as you, Sovereign, in your first investigation searched out and ordered all things—so too now it is fitting for you, Sovereign, to take care of this matter, for you are the head of all. Show the zeal of your piety, so that all kings may see the glory of your orthodox kingdom. For from this will come eternal and unfading light to shine upon you, if you act like the first orthodox and pious kings. For at all the councils, not only bishops and priests who were heretics, but even patriarchs and metropolitans, after being cursed, were cast into dungeons, and they deceived none of the orthodox. But those whom they believed would repent and to whom they granted freedom—these caused much evil and led many into heresy. For, Sovereign, there is no other way to quell this calamity.Подобно ж тому бысть и в нашей земли Русстей. Самодержец и государь всея Русскыя земля князь великий Иван Васильевич, отец твой, по проклятии еретиков Захара черньца и Дениса попа повеле в темницу воврещи. И сии зле живот свой скончаша, и никого же от православных не прельстиша. А которые, государь, почали каятись, и отец твой, государь, их покаянию поверил и дал им ослабу, и те много неизреченна зла сотвориша и многих православных христьян в жидовство отведоша. Ино, государь, никому невозможно тое беды утолити, разве тобя, государя и самодержца всея Руския земля. И того ради непоколебимо и непревратно соблюдет и сохранит вышняго десница Богом поставленое твое царство, самодержавный царю и владыка и с твоею благочестивою и великою княгинею. И мирна да будет и многодетна твоя держава и победительна со всеми повинующимись тебе христолюбивыми воинствы и с прочими людьми, да пребывает во веки и во век века во вся дни живота твоего и пропустит в род небесному царствию сподобит.--Joseph Volotsky, Letter to Prince Ivan
Likewise, it happened in our Russian land. The autocrat and sovereign of all the Russian land, Grand Prince Ivan Vasilyevich, your father, after cursing the heretics—the monk Zakhar and the priest Denis—ordered them cast into a dungeon. And these ended their lives in wickedness, deceiving none of the orthodox. But those, Sovereign, who began to repent, and whom your father, Sovereign, believed in their repentance and granted leniency—these committed much unspeakable evil and led many orthodox Christians into Judaism. Thus, Sovereign, no one can quell this calamity except you, the sovereign and autocrat of all the Russian land. And for this reason, the supreme right hand of God will unwaveringly and unfailingly preserve and protect your divinely appointed kingdom, O autocratic king and lord, along with your pious and great princess. May your dominion be peaceful, fruitful, and victorious, together with all the Christ-loving armies obedient to you and all your people, enduring forever and ever, throughout all the days of your life, and may it lead you to the heavenly kingdom."
https://azbyka.ru/otechnik/Iosif_Volotskij/poslanija-iosifa-volotskogo/
https://library.by/portalus/modules/rushistory/referat_readme.php?subaction=showfull&id=1162195105&archive=&start_from=&ucat=11&category=11
Here Joseph states the authorization to "destroy" the heretics came from the Patriarch of Constantinople, some translations and interpretations of the word says 'burn' the heretics, others leave it more ambiguous. I am still locating the Old Russian.
Так, был некий человек, исполненный гнусных и скверных дел, по имени Карп, по ремеслу стригольник, живший во Пскове. Он, окаянный, стал родоначальником скверной и мерзкой ереси. Как известно, многие из православных христиан, слабые и неразумные, были последователями этой ереси, пока архиепископ Дионисий Суздальский не отправился по поводу ее в Константинополь и не принес послание от Вселенского патриарха Антония во Псков, к посадникам, чтобы они позаботились о православии и уничтожили еретиков. Посадники проявили большое усердие в уничтожении ереси и просили благочестивых князей, святителей и воевод помочь в уничтожении еретиков. Ересь удалось уничтожить лишь тогда, когда посадники, по совету благочестивых князей и святителей и иных именитых христиан, велели схватить стригольников и не оставили ни одного, но всех заточили в темницу, до самой смерти их. Таким образом удалось искоренить и уничтожить эту соблазнительную ересь.
Точно так же поступил и державный великий князь Иван Васильевич, повелев святителям проклинать нынешних еретиков и по проклятии сажать их в темницы, где они и умирали в муках, не прельстив никого из православных.
Но другие стали каяться, и державный, поверив их покаянию, даровал им прощение. И тогда они сотворили множество неописуемых злодеяний, многих из православных христиан привели к жидовству и хотят сделать то же, что и древние еретики, которые не раз губили страны и царства великие.
There was a certain man, full of vile and filthy deeds, named Karp, a stonemason by trade, living in Pskov. This wretch became the founder of a vile and abominable heresy. As is known, many weak and foolish orthodox Christians followed this heresy until Archbishop Dionysius of Suzdal traveled to Constantinople concerning it and brought back a letter from the Ecumenical Patriarch Anthony to Pskov, to the mayors (Посадники, posadniks), urging them to care for orthodoxy and destroy (уничтожили, unichtozhili) the heretics. The mayors showed great zeal in eradicating the heresy and requested help from pious princes, hierarchs, and commanders (воевод, voivod/vaivot) to destroy the heretics. The heresy was only eradicated when the mayors, on the advice of pious princes, hierarchs, and other eminent Christians, ordered the seizure of the Strigolniks, leaving none, and imprisoned them all in dungeons until their death. Thus, this seductive heresy was uprooted and destroyed.
In the same way, the sovereign Grand Prince Ivan Vasilyevich ordered the hierarchs to curse the current heretics and, after cursing them, to imprison them in dungeons, where they died in torment, without seducing any of the orthodox.
But others began to repent, and the sovereign, believing their repentance, granted them forgiveness. And then they committed countless unspeakable atrocities, led many orthodox Christians to Judaism, and seek to do the same as the ancient heretics who repeatedly destroyed great countries and kingdoms. (AI translation)
Perhaps most explicitly he advocates harsh penalties for here--execution or life imprisonment in his work “A Discourse Against the Heresy of the Novgorod Heretics":
Понеже убо нынѣ новоявльшиися новогородцкие еретицы, Алексѣй протопоп, и Денис поп, и Феодоръ Курицынъ, и инии мнози, иже таяже мудръствующеи, много зла содѣаша, яко язык не может изърещи, ниже слово сказати, ниже ум вмѣстити, елико хуление изрекоша на святую и животворящую Троицу, и на пречистую Богородицу, и на великаго Иоанна Предтечю, и на вся святыя, и колико сквернения содѣлаша на святыя Божия церкви, и на честныя и животворящия кресты, и на всячестныя иконы, и толика и такова зла сотворше, убояшася и православъных еже о благочестии ревности, яко да не увидѣвше толикая их зла, соборне осудят ихъ по божественнымъ правилом в конечьную погибель в нынешнем вѣце и в будущемъ, сего ради вседушьно подщашася, еже утаитися от православных и сими глаголы хотяще устрашити правовѣръныя, глаголаху, яко не подобает осужати не еретика,[1] ниже отступника, на свидѣтелъство же приносяще Господня глаголы, еже рече: «Не осужайте, да не осужени будете»,[2] — и святаго Иоана Златаустаго,[3] еже глаголетъ, яко не достоит никогоже ненавидѣти, или осужати, ниже невѣрнаго, ниже еретика, и не убо достоит убивати еретика, — аще ли же и судити подобаетъ еретика или отступника, от царьских и градских закон судитися, а не от инокъ, ниже от миръских человекъ, иже не присѣдящимъ судищным двором.
....
Якоже повелеваетъ сам той священный Златаустъ, глаголя сице: «Понеже о хулении намъ слово бысть, иже на единороднаго Сына Божия, нынѣ же единаго от вас хощу просити дара, да хулящая вся иже во граде накажете. Аще услышиши нѣкоего на распутии или на торгу среди народа, Владыку Христа хуляща, приступив, воспрети. Аще и язвы ему наложити подобает, не отмещися, зауши, сокруши его уста, освяти си руку язвою. Аще и поемлют нѣцыи, и аще судъ влекутъ, въслѣдуй. Аще и на судѣ воспросят, сирѣч судии истяжет, глаголи с дерзновениемъ, якоже царя аггельскаго похулилъ есть: аще бо хулящаго земнаго царя мучити подобаетъ, велми паче, иже хулящихъ небеснаго царя. Объщий есть грѣхъ, всѣх есть бесправдие. Подобаетъ же комуждо от хотящихъ оглаголавати, да увѣдятъ н жидове и поругании еретицы, яко спасители суть граду християне, и строители, и заступъници, и учители. Да увѣдятъ се не утомлении и развращении жидове и еретицы, яко божиих рабъ боятися тѣмъ подобаетъ, да, аще изволятъ когда извещати нѣчто таково, друг на друга взирают всюду, и стѣней трепещут, страхующеся, егда гдѣ християн услышатъ. Не слышали, что Иоан сотвори? Мучителя видѣ человека, брачныя законы отметающа, з дерзновениемъ посреди торъжища рече: “Неподобно ти есть имѣти жену Филипа брата своего”. Аз же не о человѣцехъ приведох слово, ни о судии, ни о брацѣх безаконнующих, но о Владычьней досаде. Аще убо и умрети подобаетъ, наказовати брата своего не обленися: мучительство убо и то есть за Христа. Понежь Иоан мученикъ есть, аще и пожрети не повелѣнъ бысть, ни поклонитись идоломъ, но егда видѣ божественныя законы попираеми, и того ради душу свою положи»
И паки той же глаголетъ: «Возлюбленнии, многажды вам глаголаху о безбожных еретицѣхъ, и нынѣ молю, не совокуплятися с ними ни въ ядении, ни в питии, ни въ дружбе, ни в любъви: творя бо сия, чюжа себе творят Христовы Церкви. Аще кто и бесплотных житие поживетъ, еретиком же приобъщаяся в дружбе или въ любви, таковый чюж есть владыки Христа. Якоже убо сытости не имамы владыку Христа любити, такоже не имамы сытости враги его ненавидети. Глаголетъ бо самъ: “Иже нѣсть со мною, на мя есть”». Сия убо глаголетъ и повелеваетъ священный Златаустъ, от святыхъ апостолъ вину прием.
Тако бо и святии апостоли творяху. Пишет бо ся в «Деаниих святыхъ апостолъ», яко, егда прииде в Самарию святый апостолъ Петръ, Иоан, тогда Симон волхвъ принесе имъ сребро, глаголя: «Дадите ми власть сию, да, на негоже аще положю руцѣ, приимет Духъ святъ»; тогда убо святии апостоли не осудиша его на смерть. Но егда прииде в конечное нечестие, еже развратити благочестивыя и прельстити вѣрующая, тогда смертию осужается.
Тако же и святый Иоан Богословъ сотвори. Егда убо Кунопъ в своем мѣсте живяше и никогоже от вѣрныхъ не прелщаше, не осужен бысть. Егда же прииде во град, иский развратити вѣрующая, тогда осуженъ бысть на смерть.
Тако же и святый апостолъ Филипъ: не прииде ко аръхиерѣю, ниже осуди его; но егда видѣ архиерѣа, пришедша не иного чего ради, но токмо благочестивыя развратити, тогда смерътию осужен бысть.
Подобно же тому святый апостолъ Павел сотвори: не поискавъ Еллима волхва и не осуди, и ниже уничижи. Но егда видѣ его ищуща развратити анъфипата от вѣры, тогда осуди его, иже слѣпу быти и не видети солнца.
Подобно жь тому святии и преподобнии и богоноснии отцы наши, священноначалницы и пастырие творяху.
Святый убо Иоан Златоустый, егда видѣ арианы, живуща в Костянтинеграде и никомуже от православных пакости не творяше, тогда Иоан ничтоже зла сотвори имъ. Егда же видѣ ихъ, творящих прелыцения, и нѣкоторая пѣния же и пѣсни створиша, яко да единосущныя смутятъ, тогда умоли царя, яко да ижденетъ их изъ града.
Тако же и святый Поръфирие, епископъ газский, видѣ в Газе еретики же живуща, манихейская мудръствующе и никогоже от православных прельщающе, тогда и он не осуди ихъ. Егда же видѣ их сего ради пришедша к нему, яко да крестияны прельстят, тогда и онъ осужаетъ ихъ преже онемлениемъ, потом же смертию.
Тако же святый Лев, епископъ катаньский, Лиодора еретика преже не осуди на смерть. Но егда видѣ его пришедша къ церкви, нѣкоторыя мечтания творяше, яко да благочествующая прельститъ, онъ же изыде изъ церъкви и сотвори Лиодора огънемъ сожжена быти, и паки вниде въ церковь и соверши божественную служьбу.
Тако же и святый Феодоръ, едесскый епископъ, егда видѣ множество еретик во Едесе, православнымъ не творяща многа зла, тогда и онъ не сотвори имъ ничтоже зла. Егда же видѣ ихъ на толико зло пришедших, яко да православныя прельстят и церковная имѣния разграбят, тогда и въ Вавилонь отиде, и царя умоли, яко да еретики погребит.
И многа суть такова въ божественном писании, яко егда еретицы суще в себѣ ереси имущая, православнымъ пакости не твориша, тогда и святии преподобнии отцы наши сих не осужаху. Егда узрятъ невѣръныя жь и еретики, хотящихъ прельстити православныя, тогда осужаху ихъ. Тако убо подобаетъ и намъ творити. И сиа убо о сихъ.
Прочее же речемъ и о семь, еже той же великий церковный учитель святый Иоан Златаустый глаголетъ, еже не достоит убивати еретики: «Аще быхомъ убивали еретики, рать несмирна была бы во вселенней». Сия глаголетъ о епископѣх, и о священницѣх, и о иноцѣх, и о всѣх церковныхъ причетницѣхъ, а не о царѣхъ, ниже о князех, ниже о судиѣхъ земных. Аще бы глаголалъ о царѣхъ, и о князех, и о судияхъ, реклъ бы, яко не подобаетъ царемъ, и княземъ, и судиямъ убивати еретики. Нынѣ же глаголетъ: «Аще быхом убивали еретики», се явъствено показуетъ, яко о епископѣх, и о священницѣх, и о иноцѣхъ, и о причетницѣх церковъныхъ глаголетъ; самъ бо той бяше преже причетникъ церковный и инок, потомже священникъ, таже и епископъ. Того ради, всѣх сих лице на себе восприимъ, глаголетъ: «Аще быхомъ убивали еретики мы, рать несмирна бы была», а не о царѣх, ни о князѣх, ни о судиях земъских сиа глаголеть. --СЛОВО ОБ ОСУЖДЕНИИ ЕРЕТИКОВ ИОСИФА ВОЛОЦКОГО
“Since now the newly arisen Novgorod heretics—Protopope Alexei, Priest Denis, Fyodor Kuritsyn, and many others who think likewise—have wrought great evil, which no tongue can express, no word describe, nor mind comprehend, such blasphemy have they uttered against the holy and life-giving Trinity, against the most pure Mother of God, against the great John the Forerunner, and against all the saints, and such defilement have they brought upon the holy churches of God, upon the honorable and life-giving crosses, and upon all venerable icons, and having committed such great and manifold evils, they feared the zeal of the orthodox for piety, lest, seeing their great evils, they should collectively condemn them according to divine rules to utter destruction in this age and the next. For this reason, they strove with all their souls to conceal themselves from the orthodox and, with these words, sought to intimidate the true believers, saying that it is not fitting to condemn either a heretic or an apostate, citing as testimony the words of the Lord, who said: ‘Judge not, that ye be not judged,’ and of Saint John Chrysostom, who says that it is not fitting to hate or condemn anyone, neither an infidel nor a heretic, and it is not fitting to kill a heretic—but if it is necessary to judge a heretic or apostate, let them be judged by tsarist and civic laws, and not by monks, nor by laypeople who do not sit in judicial courts.
.... [proceeds the refute his opponents]...
“As the same sacred [John] Chrysostom commands, saying thus: ‘Since we have spoken of blasphemy against the only-begotten Son of God, now I ask one gift from each of you: that you punish all those in the city who blaspheme. If you hear someone on a crossroad or in the marketplace among the people blaspheming the Lord Christ, approach and forbid him. If it is necessary to strike him, do not hold back—strike him on the face, shatter his mouth, sanctify your hand with the wound. And if some seize you, and if they drag you to court, follow. And if they question you in court, that is, if the judge demands an answer, speak boldly that he blasphemed the angelic king: for if it is fitting to punish those who blaspheme an earthly king, how much more those who blaspheme the heavenly king. It is a common sin, a wrong shared by all. It is fitting for each who wishes to speak out to make known to the Jews and reviled heretics that Christians are the saviors of the city, its builders, defenders, and teachers. Let the unbridled and depraved Jews and heretics know that they must fear the servants of God, so that if they ever wish to speak such things, they look at each other everywhere, trembling even at the walls, fearing lest Christians hear them. Have you not heard what John did? He saw a tyrant, a tormentor of men, casting aside the laws of marriage, and with boldness in the midst of the marketplace said: “It is not lawful for you to have your brother Philip’s wife.” But I have not spoken of men, nor of judges, nor of lawless marriages, but of offense against the Lord. Even if it is necessary to die, do not shrink from correcting your brother: for this suffering is martyrdom for Christ. For John is a martyr, though he was not commanded to sacrifice or worship idols, but when he saw divine laws trampled, for this he laid down his soul.’
And again, the same [Chrysostom] says: ‘Beloved, many times I have spoken to you about godless heretics, and now I beseech you not to join with them in eating, drinking, friendship, or love: for those who do this make themselves strangers to Christ’s Church. Even if someone lives an angelic life but associates with heretics in friendship or love, such a one is a stranger to the Lord Christ. Just as we find no satisfaction in loving the Lord Christ, so we find no satisfaction in hating His enemies. For He Himself says: “He who is not with Me is against Me.”’ These things the sacred Chrysostom says and commands, inspired by the holy apostles.
For so the holy apostles acted. It is written in the Acts of the Holy Apostles that when the holy apostles Peter and John came to Samaria, Simon the Sorcerer brought them silver, saying: ‘Give me this power, that whomever I lay hands on may receive the Holy Spirit’; and the holy apostles did not then condemn him to death. But when he fell into utter impiety, seeking to corrupt the pious and seduce believers, then he was condemned to death.
So too did the holy John the Theologian act. As long as Cerinthus lived in his place and seduced none of the faithful, he was not condemned. But when he came to the city, seeking to corrupt believers, then he was condemned to death.
Likewise, the holy apostle Philip: he did not go to the high priest, nor condemn him; but when he saw the high priest come for no other reason than to corrupt the pious, then he was condemned to death.
Similarly, the holy apostle Paul acted: he did not seek out Elymas the Sorcerer, nor condemn, nor destroy him. But when he saw him seeking to turn the proconsul from the faith, then he condemned him to blindness, so that he could not see the sun.
In like manner, our holy, venerable, and God-bearing fathers, the hierarchs and shepherds, acted.
For the holy John Chrysostom, when he saw Arians living in Constantinople and causing no harm to the orthodox, did no evil to them. But when he saw them practicing seduction, composing certain songs and hymns to confuse the consubstantial [Trinity], then he entreated the emperor to expel them from the city.
So too the holy Porphyry, bishop of Gaza, saw heretics in Gaza, holding Manichaean beliefs and seducing none of the orthodox, and he did not condemn them. But when he saw them come to him for the purpose of seducing Christians, he condemned them first to muteness, then to death.
Likewise, the holy Leo, bishop of Catania, did not at first condemn the heretic Heliodorus to death. But when he saw him come to the church, performing certain illusions to seduce the pious, he went out from the church, caused Heliodorus to be burned with fire, and returned to the church to complete the divine service.
So too the holy Theodore, bishop of Edessa, when he saw many heretics in Edessa causing little harm to the orthodox, did no evil to them. But when he saw them turn to such evil as to seduce the orthodox and plunder church property, he went to Babylon and entreated the king to destroy the heretics.
And there are many such things in divine scripture: when heretics, holding their heresies to themselves, caused no harm to the orthodox, our holy and venerable fathers did not condemn them. But when they saw infidels and heretics seeking to seduce the orthodox, then they condemned them. So too must we act. And enough of this.
Further, we shall speak of this, that the same great church teacher, the holy John Chrysostom, says it is not fitting to kill heretics: ‘If we were to kill heretics, there would be endless strife in the world.’ This he says of bishops, priests, monks, and all church clerics, and not of tsars, nor of princes, nor of earthly judges. If he spoke of tsars, princes, and judges, he would have said that it is not fitting for tsars, princes, and judges to kill heretics. But now he says: ‘If we were to kill heretics,’ clearly showing that he speaks of bishops, priests, monks, and church clerics; for he himself was first a church cleric and monk, then a priest, and later a bishop. Therefore, taking upon himself the person of all these, he says: ‘If we were to kill heretics, there would be endless strife,’ and he does not speak this of tsars, nor of princes, nor of earthly judges.” --“A Discourse Against the Heresy of the Novgorod Heretics" from The Enlightener by Joseph Volotsky (Sanin)
/////bad
Joseph
An evil man named Karp, and by profession a heretic, lives here in our city of Novgorod. He brought a dangerous heresy into the lives of many orthodox. He brought a dangerous heresy into the lives of many orthodox believers, who, because of their weakness and ignorance, accept it, thinking that by doing this they do the right thing. But the day is at hand for them (the eretiki); for our Archbishop Dionisil, coming back from Constantinople, brought a letter from the ecumenical Patriarch Anthony, addressed to the elders of the city and instructing them to burn the eretiki so as to destroy heresy forever.
///emd
By 1504 when the next heresy trial was conducted, Iosif Volotskii (1462-1515; founder of the Volokolamsk Monastery) had advanced to the fore in the fight against heresy. This time the most prominent among the heretics were executed by burning—the first instance of formal execution of heretics in Rus'.28 Ivan III had previously protected those involved with the heresy in Moscow, at least until the spring of 1502, when he agreed to their prosecution
An excerpt of his letter to the Prince:
Послание Иосифово к великому князю Ивану Васильевичю на еретика Кленова
Государю великому князю Ивану Васильевичю всея Русии нищий твой, господине, грешный чернец Иосиф з братьею челом бью.
Что еси, государь, прислал в монастырь Пречистые к нам еретика Семена Кленова, да и его речи еретическиа написаны, что он мудръствовал, а велел еси его дръжать в монастыре, ино государь, о том есмя обрадовалися были вси, что еси показал ревность о благочестивей и православней християнстей вере, как прежний святии православнии христианстии царие, а ныне, государь, сказали нам, что еретиков по манастырем шлеш, ино, государь, нам нынешняя скорбь много горши первые, занеже, государь, миряном ползу твориш, а иноком погибель. А в писании, государь, того нет, кое еретиков по монастырем посылать: на всех, государь, соборех по проклятии еретиков посылали в заточение, да сажали по темницам, а не в монастыри посылали их. И который въсхощет покаятися, моему возможно и в темници каятися: в скорбех бо и бедах и во юзах паче услышит бог кающихся сердцем сокрушенным и смиренным.
Мнози, государь, и православнии християне впадали в согрешения, да как почели каитися о своих гресех, и они на себя клали сами - иной вериги железны, а иной чепь на себе положил, а иной, государь, велел себя в погребе приковать чепью. И коли, государь, захотели каятися истинно от сердца, и оне себе не пощедели, а и согрешение их было не толь тяжко, да сами на муки себе предовати произвели. А нынешний, государь, еретики сами не производили каятися, - как ты, государь, почел их казнити смертными казнями, да и торговыми, и они, государь, почели каятися мук деля, а не Бога ради, и как еси потщался очистить святую Божию церковь от еретических скверн, так бы еси, государь, и о монастырех милость покозал, чтобы не погибли от еретическаго зла.
А яз тебе, государю моему, нищий твой з братьею, челом бью, и должни есмя Бога молити о твоем здравии и спасении.